Andre Sider af mig

fredag den 2. december 2016

På en fredag......


........ kan tankerne godt begynde at myldre. Både på den gode måde, hvor kreativiteten sidder i højsædet og livet bliver gennemtænkt i fred, og på den dårlige måde, hvor stress og uro sætter sig i maven og bringer ubalance i det hele.

Denne fredag er lidt af begge dele. Den indeholder elementer fra både det gode tankemylder, og det dårlige.

Det dårlige tankemylder har elementer fra min dybe fortid i sig. Elementer, der nu bliver forsøgt brugt mod mig igen, og som jeg i løbet af dagen kommer til at trække op fra det hukommelsens dyb, de blev lagt ned i for over 20 år siden. Som allerede har såret mig, bare ved erkendelsen af ikke at have kendt nogle af de mennesker, der har omgivet mig, godt nok.

Det gode tankemylder har en rolig viden med sig, der beder mig at huske fortiden, men ikke lade den gentage sig. At huske, jeg selv har været dum og gjort dumme ting i livet, men at jeg har lært af det. Uanset om lærdommen er kommet via slag over snuden, eller ved at miste - eller er dukket op som en klar erkendelse af virkeligheden, så har jeg lært.

Ellers ville jeg ikke have siddet her i dag. Som ædru alkoholiker med fællesskabets styrke omkring mig, og med Sindsroens klarhed i hjertet.

Så hvad gør jeg, når jeg senere i dag bliver sat overfor udfordringerne ?

Jeg tager dem alvorligt, og bruger programmets værktøjer til at finde ud af, hvad der er op og ned, og hvad der skal tages fat i. Eller som Sindsro-bønnen siger - finde ud af og acceptere det, der ikke kan ændres, have mod til at ændre det der kan, og visdom til at kende forskel på de to.

Skulle det så vise sig, at jeg trods dette ikke har ro indeni, så ved jeg at jeg kan trække på samtale med de mennesker, jeg kender bedst i fællesskabet. Og at jeg her igen kan finde frem til den kerne af ro, jeg er blevet så glad for at have indeni.

Og da jeg ikke har brug for at have negative tanker flintrende rundt i mit lille hoved, tilgiver jeg på forhånd de mennesker, der har iværksat dagens alvorlige udfordringer.

De vidste vel ikke bedre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar